Kort om expressbusstrafik

Expressbusstrafiken släpptes fri i slutet på 90-talet och Göteborg-Malmö var en av de sista linjerna där trafiken släpptes fri, ett riksdagsbeslut krävdes innan busstrafiken kunde släppas fri även om Fjärås Bilstation startade en försökslinje utan tillstånd.
Bussmonopolet upphörde 1997 eftersom det inte låg i tiden att SJ skulle bestämma över busstrafiken och på 1990-talet började man skilja SJ från en del uppgifter av myndighetskaraktär. På så vis möjliggjordes en bolagisering av det gamla affärsverket Statens Järnvägar och dessutom gjordes vid SJ olika bedömningar för olika linjer, på vissa var expressbusstrafiken helt fri, andra var begränsade och på andra i princip stoppad.
SJ Buss körde f.ö daglig expressbusstrafik Kramfors-Stockholm och veckoslutstrafik tillsammans med Linjebuss och dåvarande Norrbuss Sollefteå/Örnsköldsvik-Sundsvall-Stockholm, tidigare körde man i samarbete med andra företag Skellefteå/Umeå-Stockholm.
Den sista norrlandslinjen som trafikerades i Swebus regi var Ljusdal-Stockholm och dessförinnan Kemi/Luleå-Stockholm, den senare ingick ock inte i expressens "riktiga" linjenät även om bussarna var märkta "Swebus Express".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0