Låggolvsbussarnas vara eller icke vara

Intressant är frågan då man kan dra en liknelse vid att låta ett X2000 Stockholm-Göteborg göra uppehåll vid varenda mjölkpall längs sträckan. Delvis är det nog inte för inte som det finns snabbare förbindelser resp. de som servar fler orter. Visst, en och annan taxibil kanske kan sparas in men till vilket pris? Kostnaden som uteblir skulle nog ganska snabbt uppvägas av den tidsspillan som uppstår då t.ex 40 resenärer måste vänta i värsta fall uppemot 10 minuter för EN enda stol. Rampen ska fällas ner, rullstolen ska upp, ramp upp och låsas, rullstolen måste lastsäkras och tro det eller ej men minuterna tickar iväg.

Tänk dig följande scenario, restiden är förlängd med 30-40 min för att det KAN komma en rulltol men icke, istället blir resenärerna ilskna för att de förgäves måste vänta. Och så har vi detta med lågentréfordon, ökad tillgänglighet är bra men icke på bekostnad av komforten och som påtalats förut syns rullstolar nästan aldrig till.

Egentligen har dylika bussar aldrig varit min största favorit då det skakar alldeles för mycket tack vare kortare fjädringsväg. Sedan att ljudnivån är något högre kan jag leva med men normalgolvade bussar innebär då en avsevärd skillnad i åkkokmfort. Nä det är nog på gränsen till att låggentré i mångt och mycke är en politiskt korrekt sak som ska spela teater för galleriet.

Snabbmaten är serverad...


Listigt värre!

Höjden av listighet borde väl vara att köpa ett parti mögliga skeppskorpor och sedan sälja dem som extra näringsrika....

Jänkare

"Man ska aldrig aldrig underskatta amerikanska företags profithunger, har även hört att dom köpt en Ipredlag från ett litet land med lättpåverkad regering så de får fria händer att jaga lilla landets befolkning i profitsyfte! Jänkarna är visst duktiga på att gå till kyrkan om söndagarna men de övriga 6 dagarna dyrkar de pengar."

Klockrent citat från läsarkommentarerna på Expresssens nätupplaga.

Botten upp!

Dryga halvtimmen senare hade jag mer eller mindre tömt denna förpackning på dess innehåll, bara en liten skvätt fanns kvar.


Visst är det gott med apelsinjuice?

Pulsen

Landstinget och Länstrafiken har i många år haft ett samarbete med Orusttrafiken/EGE-trafiken som entreprenör, syftet har varit att erbjuda ett alternativ till sjukresor genom förbindelse mellan sjukhem och olika vårdinrättningar. Detta samarbete upphör iom hösttidtabellens införande den 16/8 eftersom den inte längre fyller det avsedda behovet, resandet har istället  skett över separata delsträckor samt i liten andel över fler än en delsträcka.

Linjen som sådan upphör men många av avgångarna blir kvar i form av extraturer på ordinarie linjer, direktförbindelse mellan vårdinrättningarna upphör därmed men vissa avgångar har justerats för att skapa anslutningar. För Eskilstunas del stannar 701 och 801 på Sveavägen bakom Mälarsjukhuset som dessutom trafikeras av Servicelinjen och linje 11.

                             


RSS 2.0