Den stundande högtiden

Om en vecka är det, som ni vet, 24:e december och julafton står och väntar runt hörnet. Det är en tid då vi tittar på Kalle Anka, äter god mat och öppnar julklappar men runt allt detta har jag några funderingar. Redan tidigt i november börjar julpyntet och all sådan utsmyckning men jag är rädd att det för min del börjar bli överreklamerat, givetvis ska vi göra fint inför den kommande högtiden men ju tidigare man börjar med allt sånt, desto tidigare tröttnar man. Om man dessutom går ett steg längre så tycker jag att julen börjat få sig en släng av kommersialisering.

Julen är för mig knappast en tid speciellt då man köper saker åt varandra, denna högtid firas ju ursprungligen till minne av Kristi födelse och det är detta viktiga budskap som man bör ha i åtanke. Hur väl syns det på företagens marknadsföring? Inte alls Snarare, att döma av all reklam, verkar de få oss fixerade vid att köpa saker och konsumera mer, mer, mer, mer. Som om vi inte har nog med saker i hemmen, nu ska vi tydligen bli påprackade ännu mer skit. Som om man har nytta av en energiätande tv. Som om man blir ännu lyckligare bara man får köpa saker, köpa saker, konsumera hit och dit.

Istället för de åtskilliga miljarder det svenska folket lägger på julklappar tycker jag att det minsta man kan göra är att rikta en tanke åt alla de människor som inte får ta del av det fina som vi själva unnar oss. Barnfamiljen med den ensamstående föräldern som vänder och vrider på sina sista slantar för att kunna unna sig själv och sina barn en värdig jul. Föräldern som kämpar mot de stora reklamkampanjernas budskap att - Köp, Köp, Köp. Föräldern som gör allt i sin väg för att sina barn i skola och dagis ska kunna säga: "- Titta vad jag fick i Julklapp, och min bror fick en sån där sak i present". Föräldern som till sina vänner vill kunna säga: "-Jag är stolt över att ha gett mitt barn en minnesvärd jul med presenter, mat och allt som hör till."

Samhällets utstötta, uteliggare/hemlösa, missbrukare m.m. som inte har varken tak över huvudet eller kan få sig en bit mat om dagen, de får rota i sopor efter något att mätta magen med och som skamset får söka sig till matrestauranger för att tigga en bit mat. Som kanske sista utväg har de soppköken att vända sig till men även de hjälpsamma själarna där har begränsade resurser. De äger kanske inte mer än kläderna på kroppen, fryser hela dagarna och långa nätterna och desperat söker sig till en varm plats. Äntligen kanske de har hittat en varm punkt men som blir bortkörda av oförstående folk som föraktar dem och ser ner på dessa s.k luffare för de vet inte bättre. Dessa människor som gör detta borde vara glada, de har ju åtminstone en varm bostad, mat och julklappar men framför allt vänner och anhöriga att mysa med, med andra ord allt sådant som en hemlös person bara kan drömma om. Den hemlöse får åter söka sig ut i midvinternattens mörker och hårda köld...

Jag själv ser inte alls ner på folk som gör det fint inför jul, som ordnar mat och köper julklappar. Jag ber bara om lite eftertanke (om de nu inte redan gör det) åt alla de människor som inte har samma möjlighet som oss. Avsikten är inte heller att ge er, kära läsare, dåligt samvete, tanken är mer att försöka skapa en tankeställare. En fundering om varför julen egentligen firas, vilket budskap denna högtid för med sig och att man bör vara nöjd med det man har ståendes på bordet, även om det inte är rysk kaviar, champagne och andra lyxvaror. Huvudsaken är ju att man överhuvudtaget har mat att ställa på bordet och någon/några människor att vända sig till och samtala med.
Till sist vill jag tacka för att ni orkat hänga med så här långt och hoppas att ni fått er en tankeställare utifrån det jag skrivit.


Hälsar
Eder
/Martin Maltkvist

Kommentarer
Postat av: MaDeLiÑo

Har inte ens påbörjat övningskörningen..;d fan!

2007-12-20 @ 20:02:01
URL: http://madelino.blogg.se
Postat av: MaDeLiÑo

Haha, vet inte.. Alla födda from 1990 måste ju gå någon jäkla kurs med målsman först. När det är gjort (vilket aldrig blir av) så lär det gå undan. Teori-delen blir nog ingen större match - har lätt för att nöta innför prov. Men själva bilköringen vetefan. Har aldrig kört bil, inte ens prövat på... Tudelu!

2007-12-20 @ 20:33:11
URL: http://madelino.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0