I-Shift och Opticruise - system för växlingsautomatik

Jag har provkört båda och kan inte säga att jag har någon favorit men däremot minns jag att I-shift växlar väldigt mjukt vid tunga lass och man kan växla ner med retarderspaken. Det är bara att ställa den i automatläge och under färd dra den yttterligare ett snäpp så går lådan i manuellt läge. En av bilarna jag körde var en Volvo FH520 trailerdragare och känslan var minsann mäktig, här hade jag 520 hästar att leka med till skillnad från skolans 3 FH16 470 och detta var också min allra första körning med ett trailerekipage. Nåja, jag satte mig i hytten och gjorde mig i ordning. Av med jackan, ställa in stol och ratt, sparka igång spisen och ställa spaken i läge A. Jag väntade en kort stund, lossade kryckan och rullade iväg med en fullastad PNO-trailer på skivan vidare ut på provbanan. Här påbörjades en spännande färd längs Volvos provbanan med en bil som inte bara växlade mjukt utan även snabbt, motorvarvet sjönk litegrann, ur med en växel och i med nästa. Proceduren gick mycket snabbare än när jag spakade en manuell låda och det i princip obefintliga kraftavbrottet varade inte länge, vilket kan tillskrivas det faktum att växellådan faktiskt är osynkad.
 Min första körning med Opticruise var full av intryck: Vrida nyckeln, koppla och vrida reglaget, släppa koppling mjukt o sedan rulla iväg. Bilen var en fullastad Scania P380 med gruflak, resan företogs den 31/8 i Jönköping och det var en del saker att tänka på. Bortsett från att jag fick följa skyltningen för att öht ta mig ut o hem kändes det lite ovant att inte koppla vid växlingen. Van från skolans manuella 124 470 och 164 580 kastades en blick efter spaken men någon sådan fanns inte. Jag behövde bara gasa och låta växlingsautomatiken göra sitt, även här gick det mjukt och fint och färden genom Jönköping gick smärtfritt. Jag kan tillägga att bilen var en av tre som jag rattade och detta skedde en dag då Scaniaturnén besökte Jönköping och upplevelsen var oförglömlig, helt underbar. Inte minst tack vare att jag fick köra Scaniabilar men också för att jag för första gången framförde en bil med Opticruise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0