Uppställda vagnar i Eskilstuna

Under min promenad till ett åkeri passerade jag bangården i Eskilstuna och fick då för mig att ta några bilder i förhoppningen att inget stängsel skulle störa alltför mycket, nu föll det ut såpass att inget sådant fanns varför jag ställde mig på betryggande avstånd och lät avtryckarfingret göra sitt.


   

Toppnotering

Gårdagens innebar en toppnotering med 12 sidvisningar fördelat på 7 unika besökare men å andra sidan skriver jag inte direkt ofta här.

Statistik och bikini

Likheten mellan statistik och en bikini är väl den att båda åskådligt framställer det de vill visa men döljer det alla vill se.

Blondinbella och Kenza

Den senaste tidens exploatering av bl.a. dessa två bloggerskor har väl knappast undgått mig och det är först ikväll som jag börjat skrapa på ytan vad beträffar dessa. Åsikterna om de två går helt klart isär och med tanke på de närmast enorma mängder text som skrivits i dessa sammanhang kan jag knappast täcka in allt. Det ska nog gå skapligt om jag tänker på att även en elefant kan ätas upp bara den skärs i tillräckligt små bitar.

Nyförvärv i Eskilstuna?


Denna lördag (gårdagen) passade jag på att ta några bilder när två blåbussar stod på depåområdet i Eskilstuna, det har även hänt förut och verkmästaren sade då att viss service skulle göras i Eskilstuna. Den tanken slog mig även denna gång men efter en nylig koll i CBR är de faktiskt registerade på Veolia Transport Eskilstuna! 4952 förvärvades 10/1 medan dito datum för 4953 är 23/1 och mao har Eskilstuna fått tillökning i fordonsparken.

Nyregistreringar

Jumbolans i Ulricehamn har fått två Setra S415UL i trafik den 30/1 resp. 19/2 och innebär alltså en utökning av fordonsparken som idag uppgår till 8 fordon (enligt hemsidan),

Fototips i Mälardalen

TMX med Grand Nordic tåget kommer att rulla efter denna tdtabell på lördag.
Eskilstuna 11:23
Strängnäs 11:51-11:53
Södertälje Syd 12:31
Stockholm C 12:55-13:12
Enköping 14:09-14:19
Västerås C 14:43-15:13
Eskilstuna 15:50

Kort om expressbusstrafik

Expressbusstrafiken släpptes fri i slutet på 90-talet och Göteborg-Malmö var en av de sista linjerna där trafiken släpptes fri, ett riksdagsbeslut krävdes innan busstrafiken kunde släppas fri även om Fjärås Bilstation startade en försökslinje utan tillstånd.
Bussmonopolet upphörde 1997 eftersom det inte låg i tiden att SJ skulle bestämma över busstrafiken och på 1990-talet började man skilja SJ från en del uppgifter av myndighetskaraktär. På så vis möjliggjordes en bolagisering av det gamla affärsverket Statens Järnvägar och dessutom gjordes vid SJ olika bedömningar för olika linjer, på vissa var expressbusstrafiken helt fri, andra var begränsade och på andra i princip stoppad.
SJ Buss körde f.ö daglig expressbusstrafik Kramfors-Stockholm och veckoslutstrafik tillsammans med Linjebuss och dåvarande Norrbuss Sollefteå/Örnsköldsvik-Sundsvall-Stockholm, tidigare körde man i samarbete med andra företag Skellefteå/Umeå-Stockholm.
Den sista norrlandslinjen som trafikerades i Swebus regi var Ljusdal-Stockholm och dessförinnan Kemi/Luleå-Stockholm, den senare ingick ock inte i expressens "riktiga" linjenät även om bussarna var märkta "Swebus Express".

Årsavgiften

Så har årsavgiften för bankkortet dragits, 240 kr vill Ica ha och det är ganska rimligt med tanke på det som erbjuds. Lyckligtvis slipper jag dolda avgifter och vid köp från/i utlandet görs inga valutaväxlingspåslag som med t.ex SEB.

Glasskörning

Imorgon ska jag på anställningsintervju hos GB-Grossisten (Flen) och om allt vill sig väl kanske jag kör glassbil i sommar(^_^)b

Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)

"3 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt i 9?16 §§ gäller inte distansavtal där näringsidkaren på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod skall tillhandahålla
1. inkvartering,
2. transport,
3. servering, catering eller någon annan liknande tjänst, eller
4. kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet.
Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt i 9?16 §§ gäller inte heller distansavtal om försäljning av livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning, om varorna skall levereras till en konsuments bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem med regelbunden utkörning."

Funderingar

Det är inte alltid lätt att veta vilka kunskaper varje enskild individ besitter så alla får försöka ta och lugna ner sig lite och vara lite mer toleranta mot varandra.
Visst måste man få slåss för sin åsikt ibland, däremot ska man gå försiktigt fram om man är på ett område man inte känner särskilt väl, personer med kunnande kan känna sig förolämpade av att bli ifrågasatta.

Ett gott råd är att alltid tänka två gånger innan man postar ett inlägg eller kommentar, har själv gjort några missar genom att inte göra så och det är pinsamt och inte alltid så lätt att be om ursäkt för på ett bra sätt. Gott råd nr två är att alltid läsa ett inlägg noggrant och kanske flera gånger för att se om skribenten har varit ironisk, det är ju så lätt att ta fel på ironi och förolämpning.

Vidare är givetvis våra språkliga kunskaper olika och vissa har kanske inte lika lätt att uttrycka sig i ord som andra och då kan det lätt bli så att det man skriver låter förolämpande trots att det inte var meningen.
Den konstruktiva kritikens ädla konst är att veta vilken ambitionsnivå vederbörande har och vad denne vill uppnå - Kritik i alla dess former kan svida och det är inte speciellt kul att såra någon.

Hälsar
Eder
/Martin Maltkvist

Ledig plats hos Hobbex

Medan det filas på en jobbansökan till QWork ser jag att Hobbex behöver en butiksmedarbetare, tjohoo utbrast jag inombords.  Ju fler ansökningar jag skickar till företagen, desto större är chansen att någon nappar och kanske kallar till intervju

Varför garagen ofta väljer samma märke

En bidragande orsak kan vara att det ofta behövs en verkstad för att underhålla och repararera fordonen. Det är inte billigt att hålla delar i lager för en mängd olika bussmodeller och fabrikat, specialverktyg är inte heller billiga och dessutom behövs det mekaniker som skall utbildas på olika bussfabrikat.

Tankar och funderingar om säljyrket

Han/hon har ett bra kundmottagande och är serviceinriktad och kunnig inom sitt område. Vederbörande ska också ha förståelse för kundernas olika kunskaper och färdigheter, ingen fråga ska anmärkas på hur dumma de än kan vara. Det viktigaste är personlighet kopplat till säljyrket, att man är driven och har en vilja att göra affärer samt skapa goda kundrelationer.
En nöjd kund är en bra sådan.

Varma tangentbord

I ett forum där jag debatterar kan det konstateras att tangentborden går varma, detta sedan jag la ut två bilder på en trafiksituation varpå inläggen flödade in. Detta måste vara första gången där en tråd skapad av mig löper över tre sidor och vem vet, det kan mycket väl komma att utökas allteftersom fler läser tråden.  http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=9066.0

Åh skit >:-(

Manpower ringde nyss men där kunde jag inte hoppas på för mycket eftersom de inte kunde garantera jobb som börjar en viss tid på dygnet.  problemet i mitt fall är att jag bor i Eskilstuna och med en timmes restid till Stockholm begränsas urvalet eftersom många inom transportbranschen börjar tidigt om  morgnarna.
Nä det blir nog till att hålla sig med åkerier i närområdet ty jobbmöjligheterna här är större.

I-Shift och Opticruise - system för växlingsautomatik

Jag har provkört båda och kan inte säga att jag har någon favorit men däremot minns jag att I-shift växlar väldigt mjukt vid tunga lass och man kan växla ner med retarderspaken. Det är bara att ställa den i automatläge och under färd dra den yttterligare ett snäpp så går lådan i manuellt läge. En av bilarna jag körde var en Volvo FH520 trailerdragare och känslan var minsann mäktig, här hade jag 520 hästar att leka med till skillnad från skolans 3 FH16 470 och detta var också min allra första körning med ett trailerekipage. Nåja, jag satte mig i hytten och gjorde mig i ordning. Av med jackan, ställa in stol och ratt, sparka igång spisen och ställa spaken i läge A. Jag väntade en kort stund, lossade kryckan och rullade iväg med en fullastad PNO-trailer på skivan vidare ut på provbanan. Här påbörjades en spännande färd längs Volvos provbanan med en bil som inte bara växlade mjukt utan även snabbt, motorvarvet sjönk litegrann, ur med en växel och i med nästa. Proceduren gick mycket snabbare än när jag spakade en manuell låda och det i princip obefintliga kraftavbrottet varade inte länge, vilket kan tillskrivas det faktum att växellådan faktiskt är osynkad.
 Min första körning med Opticruise var full av intryck: Vrida nyckeln, koppla och vrida reglaget, släppa koppling mjukt o sedan rulla iväg. Bilen var en fullastad Scania P380 med gruflak, resan företogs den 31/8 i Jönköping och det var en del saker att tänka på. Bortsett från att jag fick följa skyltningen för att öht ta mig ut o hem kändes det lite ovant att inte koppla vid växlingen. Van från skolans manuella 124 470 och 164 580 kastades en blick efter spaken men någon sådan fanns inte. Jag behövde bara gasa och låta växlingsautomatiken göra sitt, även här gick det mjukt och fint och färden genom Jönköping gick smärtfritt. Jag kan tillägga att bilen var en av tre som jag rattade och detta skedde en dag då Scaniaturnén besökte Jönköping och upplevelsen var oförglömlig, helt underbar. Inte minst tack vare att jag fick köra Scaniabilar men också för att jag för första gången framförde en bil med Opticruise

Timmerbilar

Utan timmerbilar skulle ingen kunna torka sig där bak, bygga altan och/eller köpa bord hos IKEA!

Nya linjebeskrivningar för 639, 641, 642, 643, 646, 647 och UL807

Linjerna 639, 641, 642 och 643 fick en ny hållplats Folkets hus i ena riktningen 080108.Körvägarna 1)Vissa turer via Hallsta pappersbruk är korrigerade på linje 641.Tulkavägen är korrigerad för linje 641 och införd för linje 643.Linje 646 har korrigerad pil vid Alhamra/Eklunda.Linjerna 647 och UL807 får hållplats Ringhäll indragen i båda riktningarna 080204.

RSS 2.0