Utsikt från Strömsholmen



Med denna bild vill Martin sända en varm hälsning till alla de läsare som tagit sig tid att läsa bloggen.

Körning till Arlanda

Imorgon ska jag köra en minibuss (Toyota Hiace) från Eskilstuna till Arlanda, någon som vill följa med dit?

Nytt på jobbfronten

Igår skickade jag en ansökan till Västerås Transportkonsult som annonserade edter sommarvikarier och nyss kunde jag läsa att Green Cargo söker en radioloksoperatör. Utbildning sker då inom GC varefter anställning följer och i framtiden ska man kunna arbeta som lokförare.

Halvspanjorer

Irizar och Scania - Spansk karossering på svenska chassier

Visningar/besök

Just nu har denna blogg 12 visningar för 6 unika besökare.

Välmående

Nu är jag mätt och belåten efter en god middag och ska strax skicka ett sms te Anna.

Besök

Te måndagen ska jag  avlägga visit hos Karlssons åkeri och ställa några frågor, bl.a. kolla om de behöver folk.

Återkomsten

Imorgon händer det, den underbara Anna återvänder efter att ha semestrat i Grekland och äntligen kommer vi att få återse varandra.

Haverister

BV kan beordra ut vilket annat tåg som helst att agera hjälplok för att dra undan haverister, detta kan ingen operatör neka. Dock dras det bara till närmaste spår där man kan bli av med haveristen varpå ansvaret övergår till repsektive operatör.
(Ur Postvagnen)

Förändringar fr.o.m sommar och höst i Eskilstunas stadstrafik

Från sommaren:
  • Linje 15 blir nu huvudlinjen till Mälby. Linjen trafikerar Krusgården-Hamnen-Mälby.
  • Linje 14 trafikerar endast Mälarbaden för att snabba upp restiden.

Från hösten:
  • Linje 1 får ny tidig pendlaravgång kl. 05.05 från Skiftinge för passning med linje 16 kl. 05.30 mot Brunnsta.
  • Anpassningar till förändrade arbetstider vid Brunnsta, Volvo. Linje 16 anpassas till de nya arbetstiderna och linje 17 Torshälla-Volvo får nya avgångar.

Bästa läsare

Vad för er hit till denna blogg och hur hittade ni hit, genom länkningar eller googlesökningar?

/Den nyfikna Martin ställer en fråga i all sin enkelhet

Nytt på jobbfronten

Den sökta tjänsten hos Pågen tillsattes av en annan men som tröst kunde jag idag läsa att SJ behöver tågvärdar.

Korglutningen

Korglutningen är till för passagerarnas komfort och är i och för sig inte nödvändig för tågets överhastighet, att åka genom skarpare kurvor med överhastighet kan göra det svårt att gå genom tåget om korglutningen inte fungerar.
X2 kan köras med full fart även om vagnarna lutar åt fel håll i kurvorna men det är den mjuka boggien som tillåter hastighetsöverskridande.
Funktionen är till för att kompensera kurvans dosering som ju är avsedd för en lägre hastighet men komforten försämras självklart. Om man kör med överhastighet utan korglutning på en kurvig bana märks det mycket tydligt på komforten, det är då lätt att ramla omkull när man går i tåget.
Varje kurva måste beräknas individuellt och överhastigheten kan i ATC kodas till 5-10-15-20-25-30 %, för fordonet X2 medges upp till 30 % överhastighet.

Sidoaccelerationer

Tillåten sidoacceleration beräknas lätt till cirka 0,1g, dvs 1 m/s2. Detta eftersom tillåten rälsförhöjningsbrist är mycket nära 1/10 (150 mm på 1435 mm spårvidd, löpytan ligger strax utanför 1435), undantaget tåg som normalt framförs med lutande vagnskorg, där blir det cirka 0,17g, dvs 1,7 m/s2.

Handväskan

Hon går in i en affär och frågar varför handväskan är så väldans dyr.
Expediten svarar:
-Åh den är gjord av penisskinn, smeker du den blir den en resväska!

RSS 2.0